Als rijschoolhouder valt het grootste deel van je doelgroep onder jongeren. Dat is een lastig publiek, want ze zijn erg kritisch en gaan heel anders met elkaar om dan je wellicht gewend bent. Daarom wat tips, over hoe je succesvol communiceert met je leerlingen.
Yo niffo, kaolo nice jacka!
Geen idee wat hierboven staat? Geeft niks, wij moesten het ook opzoeken. Gelukkig verwachten je leerlingen niet van je dat je meegaat in hun taal. Sterker nog, ze zien het liever niet. Wanneer je ‘hip’ probeert te zijn, vinden ze dat eerder vreemd dan bewonderenswaardig en bovendien sla je al snel de plank mis. Dat kan in hele kleine dingen zitten, zoals bijvoorbeeld emoji’s in een WhatsApp bericht. Er is hier ondertussen een complete subtaal ontstaan. Zo betekent een knipoog-smiley voor jongeren niet dat je een grapje maakt, maar dat je kritiek wil verzwakken.
Het is dus een lastig publiek, maar het beste kun je gewoon jezelf zijn; je leerlingen begrijpen dat jullie niet hetzelfde zijn. Vakjargon wil je natuurlijk vermijden, maar met jouw authenticiteit bereik je meer dan wanneer je heel hard je best doet om bij hen te horen.
Neem jongeren serieus
Pubers lijken misschien onverschillig, maar ze willen niets liever dan serieus genomen worden. Dat betekent dat je hen als klant wil zien en behandelen, zelfs als hun ouders wellicht de factuur betalen. Hoe kun je dat doen?
Net zoals bij alle klanten is het belangrijk dat je je rijschool goed presenteert. Dat is niet alleen belangrijk op de website die ouders te zien krijgen, maar ook in de lesauto en bij promotiemateriaal dat direct bij je potentiële leerlingen terecht komt. Je huisstijl zou op alle gebieden constant moeten zijn.
Het is handig om jezelf een beetje te verdiepen in de belevingswereld van je leerling. Vraag naar hobby’s en kom hier tijdens een volgende rijles op terug. Houdt een kandidaat van make-up tutorials? Vraag dan naar welke influencers ze volgen. Je kunt dan later vertellen dat je ze hebt opgezocht en wat je vond van hun content. Zo laat je zien dat je oprechte interesse hebt. In PlanGo kun je hiervoor een notitie maken bij de rijles, als herinnering voor jezelf.
Social media voor jongeren
Dat je leerlingen veel op social media zitten is geen nieuws. Volgens de huidige cijfers gaat het om ongeveer 97% van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar. Dat maakt dat social media ook belangrijk is voor jouw marketing.
Net als dat je als rijschool niet gaat adverteren in de Donald Duck, omdat daar jouw doelgroep niet is, zou je daar ook rekening mee moeten houden wat betreft social media. Begin met checken waar jouw leerlingen het meeste gebruik van maken. Grote kans dat dat niet Facebook is, want dat wordt eigenlijk al een beetje als ouderwets gezien. In plaats daarvan is het waarschijnlijk handiger om als rijschool actief te zijn op Instagram, TikTok of Snapchat.
Het is ook goed om te bedenken dat jongeren bijzonder veel informatie tot zich krijgen via deze kanalen, dus het heeft geen zin om lange verhalen af te steken. Content moet kort en bondig zijn en de kijkers verrassen. Bij een video beslissen jongeren gemiddeld binnen 3 seconden of ze het interessant genoeg vinden om verder te kijken.
Interactie op social media zorgt er niet alleen voor dat je betere resultaten behaalt, maar is ook leuker voor je publiek. Stel daarom vragen en vraag naar de meningen van je bezoekers, bijvoorbeeld via polls. Zo laat je ook gelijk weer zien dat je je leerlingen serieus neemt.
Complimenten doen het goed
Positieve bevestiging is zeker voor jongeren een belangrijke factor in hun ervaring van de wereld, dus ook bij de rijlessen. Vergeet niet om je leerlingen regelmatig een compliment te geven. Het sluipt er soms in om dat te vergeten en te focussen op punten waar nog aan gewerkt moet worden, maar de goede punten mogen ook aandacht krijgen.
Dit kun je doen tijdens de rijles, maar ook via de Leskaart in PlanGo. Als ouders meekijken via een eigen account voor de LeerlingApp is een bijkomend voordeel dat zij ook gelijk zien dat hun kind goed bezig is.
Check, check, dubbel check
We weten heel goed dat het soms lastig is om de juiste toon aan te slaan en het juiste te zeggen. Gelukkig hoef je dit niet allemaal zelf te bedenken. Je ziet namelijk elke dag proefpersonen aan wie je hulp kunt vragen! Zoals we al zeiden: jongeren bepalen bij veel dingen in een kwestie van seconden of iets wel of niet de moeite waard is om te bekijken. Vraag dus na de rijles of ze heel even met je mee willen kijken en of ze vooral ook eerlijk hun mening willen geven.
We hopen dat deze tips je verder helpen in de communicatie met jongeren. Door gebruik te maken van PlanGo sluit je al een heel eind aan in hun belevingswereld, met een app speciaal voor je leerlingen en Theorie die ze op hun telefoon kunnen leren. Mocht je zelf nog ideeën hebben over hoe wij je daarbij kunnen helpen, bel dan even naar 024-7009708. We horen ze graag!
Wat te doen als je leerling niet betaalt?Je hoopt natuurlijk dat je nooit in deze situatie terecht komt, maar de kans is groot dat het ooit wel gebeurt: je leerling betaalt niet. We willen je graag een paar tips geven over hoe je dit...
Overstappen naar (andere) rijschoolsoftware kan best spannend zijn. Gelukkig zijn veel rijscholen je al voorgegaan in het overstappen naar PlanGo, waardoor wij hier veel ervaring in hebben opgebouwd. Lees hieronder hoe de overstap is...
Wanneer heb je voor het laatst zelf het formulier op je website ingevuld? Waren de vragen duidelijk? Kon je alleen geldige gegevens invullen en kreeg je netjes een bevestiging van je inschrijving? Stuk voor stuk belangrijke punten...
“Via de LeerlingApp zien onze leerlingen precies wanneer ze les hebben en of er nog openstaande facturen zijn. Die transparantie is belangrijk voor ons.”