Homepage
/
Blog
/
Communicatie binnen je rijschool
Communicatie binnen je rijschool
‘Communication is key’, zegt men in het Engels; oftewel ‘communicatie is de sleutel’. Dit gezegde geldt zeker ook binnen je rijschool. In dit blog vertellen we je graag meer over goede communicatie met je leerlingen.
Verwachtingen managen
Misverstanden ontstaan vaak door een gebrek aan goede communicatie. Bij het runnen van een rijschool is het handig om te voorkomen dat er misverstanden ontstaan, want die kunnen aardig prijzig zijn. Dat kan al bij zoiets simpels als een verkeerde lestijd in de agenda. Mocht jij opdraaien voor een gemist lesuur dan loop je daar toch een flink bedrag mis.
Wanneer jij en je leerlingen allebei weten wat jullie van elkaar verwachten, is de kans een stuk kleiner dat het verkeerd gaat. Dit kan gaan om grote afspraken, zoals de betaaltermijnen. Maar ook bij het relatief eenvoudige voorbeeld van de afgesproken tijd is het goed om de verwachtingen duidelijk te hebben. Mochten jij en je leerling ergens andere ideeën over hebben, dan kun je dit gelijk bespreken en onhandige situaties voorkomen.
In het verkeer voorkomt een strategisch geplaatst verkeersbord dat weggebruikers de verkeerde kant op gaan. PlanGo kan hetzelfde doen binnen jouw rijschool. Zo kun je in het Start met je rijbewijs formulier een kopie van je algemene voorwaarden toevoegen, zodat leerlingen hier tijdens hun aanmelding mee akkoord gaan. Daarnaast krijgen ze bij iedere rijles een afspraakbevestiging via de mail én een reminder via de LeerlingApp. Zo communiceer je als rijschool duidelijk waar en wanneer jullie elkaar gaan treffen.
Transparantie geeft vertrouwen
Inzage geven in je bedrijfsvoering voelt misschien een beetje spannend, maar door je klanten hierin mee te nemen bouw je een vertrouwensrelatie op. Vergelijk het met een restaurant met een open keuken: je bent er wellicht niet bewust mee bezig als je er eet, maar het geeft toch een goed gevoel om een schoon aanrecht te zien. Binnen je rijschool kan dat ook. Plaats bijvoorbeeld een filmpje op social media over jouw werkzaamheden achter de schermen. Tanken, een bezoek aan de garage, lessen voorbereiden: laat je leerlingen zien dat hun instructeur óók een hardwerkende ondernemer is. Door hierover te communiceren maak je jouw rijschool niet alleen betrouwbaarder, maar kweek je ook begrip.
Toen de meeste rijscholen nog een papieren agenda hadden, was het voor leerlingen vaak niet makkelijk om in te zien hoeveel rijlessen ze nog over hadden van een pakket. Men moest erop vertrouwen dat de rijschool dit nauwkeurig bijhield. Hoewel dit in de meeste gevallen natuurlijk wel goed zal gaan, is het voor de leerling (en eventueel hun ouders) prettig om in te kunnen zien wat er precies gereden is. Met het lesoverzicht in de LeerlingApp en de Tegoedspecificatie bij de factuur kunnen leerlingen precies inzien hoeveel er gereden is en waar ze voor betalen. Ook hiermee ben je transparant en laat je zien dat je je zaken op orde hebt.
Gunfactor
Met jongeren als de belangrijkste doelgroep, is de gunfactor extra belangrijk voor rijscholen. Als je leerlingen tevreden zijn, zullen ze dit zeker doorvertellen aan hun vrienden en vriendinnen. Misschien zijn ze zelfs wel bereid om jouw actiepakket te delen op hun eigen social media. Zo creëer jij weer wat extra reclame.
Die gunfactor krijg je vooral via een persoonlijke communicatie. Wanneer een leerling contact zoekt, zorg dan dat je zelf antwoordt. Laat ze ook niet te lang op een reactie wachten. In de lessen zullen je leerlingen vaak over iets over hunzelf vertellen. Het zal niet meevallen om al die informatie te onthouden, maar je kunt wel een notitie maken bij de volgende les als reminder voor jezelf. Door te vragen naar hun verhalen laat je zien dat je echt geluisterd hebt en toon je oprechte interesse. Dit kun je ook doen door bijvoorbeeld een bericht te sturen als ze jarig zijn. Op het Dashboard van PlanGo laten we daarom zien wie er binnenkort een verjaardag heeft.
Verwelkom feedback
Niemand is te oud om te leren, ook rijschoolhouders niet. Het is heel handig om aan je leerlingen feedback te vragen. Het is niet altijd leuk om kritiek te krijgen, maar het is goed om dit als iets waardevols te zien. Zo kun jij namelijk jouw lesmethode aanscherpen en de volgende kandidaat nog beter lesgeven.
Het scheelt ook als je hier open en eerlijk met je leerling over communiceert. Dit kun je bijvoorbeeld doen door in PlanGo een sjabloon te maken, zodat je makkelijk een mailtje kunt versturen met daarin je vraag om feedback. Wat ging er goed? Wat kan er beter? Niet alleen verlaag je zo de drempel voor je leerlingen, maar je toont ook dat je openstaat voor nieuwe ideeën.
Tot slot
We hopen dat dit blog je wat nieuwe inzichten heeft gegeven over het communiceren met je leerlingen. Zoals je ziet kan een kleine aanpassingen grote resultaten geven. Dus vraag jezelf eens af: hoe kan ik mijn communicatie verbeteren?
Weten hoe PlanGo jou kan helpen met de communicatie in je rijschool? Bel ons op 024-7009708 of plan hier een afspraak in voor een korte demonstratie.
Leerlingen zelf rijlessen laten plannen vanuit de LeerlingApp is nu nog makkelijker geworden. Toen we een tijdje geleden een enquête hielden onder onze rijschoolhouders vroegen we hen welke nieuwe dingen ze nog graag in de software...
Behalve oliebollen brengt het nieuwe jaar ook altijd een stukje administratie met zich mee. In dit blog lees je over de belangrijkste dingen die je als rijschool moet doen, om te zorgen dat je helemaal klaar bent voor...
Een examen plannen met je leerling, het toetsmoment invoeren via het registratiesysteem van het CBR en vervolgens weer in je eigen administratie verwerken; allemaal vrij omslachtig. Dat moet makkelijker kunnen, toch? Het antwoord op die...