De opbouw van rijlessen is voor iedere rijschool, en eigenlijk zelfs voor iedere rijinstucteur, anders. Daarom is het handig om een duidelijke leskaart te hebben, die als rode draad door de lessen loopt. Zo loop je niet het risico dat je bepaalde onderdelen onderbelicht tijdens de rijlessen. Wat zet je precies op een goede leskaart?
RIS
Veel instructeurs gebruiken de Rijopleiding in Stappen (RIS) van het CBR, een opleidingsmethodiek waarbij de leerlingen stap voor stap leren rijden. Na iedere module neem je een toets af bij de leerlingen, waarbij hun kennis en vaardigheden worden beoordeeld. De derde toets is de tussentijdse toets. Hierbij kunnen leerlingen alvast wennen aan het praktijkexamen en kunnen ze vrijstellingen verdienen voor de bijzondere verrichtingen. De vierde en laatste toets is het praktijkexamen.
Het werken met de RIS heeft verschillende voordelen. Zo is het niet alleen voor jezelf duidelijk hoe een leerling vordert, maar heeft de leerling zelf ook een duidelijk overzicht van zijn of haar kunnen. Bovendien komt de methodiek uit het heetst van de bron: het CBR zelf.
Verstopte fietspaden
Verder kun je in de leskaart lokale verkeerssituaties, zoals lastige rotondes of verstopte fietspaden, verwerken. Zo kan een leerling alvast wennen aan de moeilijke punten in de mogelijke CBR routes. Als je de leskaart handig indeelt, kun je al je lesprogramma’s en routes erin verwerken. Op die manier kun je tijdens iedere rijles een onderdeel beoordelen. Waar gaat het goed, en waar is verbetering nodig? Ook bij rijlessen zijn de details belangrijk. Daarom is het goed voor de leerling om heel specifiek aan te geven wat wel en niet goed gaat bij welke stap van de handeling.
Digitaal
Je kunt op een digitale leskaart ook notities voor de kandidaat achterlaten, met complimentjes, huiswerkopdrachten en op- en aanmerkingen. Zo wordt het direct een transparant meetinstrument voor zowel de leerlingen als hun ouders, wat vertrouwen wekt.
En bovendien vinden zij het natuurlijk óók leuk om te zien hoe hun zoon of dochter presteert.
Via verschillende apps kun je je leskaart digitaal aanbieden en met je leerling delen. Op die manier hebben de leerlingen de kaart altijd bij de hand, en kunnen ze gericht met het huiswerk aan de slag.